حقایق بسیار جالب درباره مگس ها

۱۳۹۹/۵/۱۶

مگس خانگی با نام علمی موسکا دومستیکا، حشره ای است که مردم بیش از بقیه حشرات با آن مواجه می شوند. اما براستی چقدر راجع به این حشره می دانید؟

مگس-روی-در-آلومینیومی

1. تقریبا هر جا که انسان باشد مگس ها هم زندگی می کنند.
اگرچه باورها برا این است که این مگسها بومی آسیای مرکزی باشند اما امروزه تقریبا در هر گوشه جهان سکنی گزیده اند. به جز قطب جنوب و تعدادی جزیره، مگس های خانگی هر کجا که انسان زندگی می کند وجود دارند.مگس های خانگی موجودات سینانتروپیک هستند بدین معنی که از لحاظ بو شناختی از همزیستی با انسان و حیوانات اهلی بهره می برند. در مسافرت های انسان در طول تاریخ به جزایر و سرزمین های جدید با کشتی، هواپیما، قطار و یا اسب و درشکه مگس ها همسفر انسان بوده اند. مگس ها به ندرت در بیابان ها و مکان هایی که انسان وجود ندارد یافت می شوند.

2.از لحاظ خط زمانی تکاملی مگس های خانگی حشرات نسبتا جوانی هستند.
مگس های اصیل موجودات باستانی هستند که در طول دوره پرمین حدود 250 میلیون سال پیش روی کره زمین ظاهر شدند.اما مگسهای خانگی در مقایسه با خویشاوندان دوبالی خود نسبتا جوان هستند.اولین فسیل شناخته شده از موسکاها(مگس) فقط 70 میلیون سال قدمت دارد. این شواهد نشان دهنده این است که نزدیکترین اجداد مگس های خانگی در دوره کرتاسه روی زمین ظاهر شدند یعنی درست قبل از سقوط شهاب سنگی که باعث انقراض دایناسورها شد.

3.مگس های خانگی خیلی سریع تکثیر می شوند.
اگر به خاطر محدودیت های اعمال شده شرایط محیطی و شکار نبود ما باید زیر مگس های خانگی مدفون می شدیم. موسکا دومستیکا(مگس خانگی) چرخه زندگی کوتاهی دارد -فقط 6 روز آن هم در صورت مساعد بودن شرایط- و یک مگس ماده می تواند به طور میانگین 120 تخم در یک زمان بگذارد. یکبار دانشمندان محاسبه کردند که اگر فقط یک جفت مگس بدون وجود محدودیت های تولید مثلی و یا مرگ و میر قادر به تولید مثل بودند نتیجه چه می شد؟ آن دو مگس فقط در 5 ماه 191,010,000,000,000,000,000 مگس تولید می کردند.

4. مگس های خانگی خیلی به دوردست مسافرت نمی کنند و هنگام رفتن به مکانی دیگر آهسته حرکت می کنند.
حتما آن صدای وز وز را شنیده اید. آن صدا صدای حرکت بالهای مگس است که می تواند بالای 1000 بار در دقیقه به هم برخورد کند. احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید آنها به طور کلی موجوداتی هستند که آهسته پرواز می کنند. سرعتی حدود 7 کیلومتر در ساعت دارند. مگس های خانگی زمانی نقل مکان می کنند که شرایط محیطی آنها را وادار به این کار کند. در مناطق شهری، که انسان ها در مجاورت یکدیگر زندگی می کنند و مقدار زیادی زباله و کثیفی یافت می شود، مگس های خانگی قلمرو کوچکی دارند و ممکن است فقط 1000 متر یا بیشتر پرواز کنند. اما در مناطق روستایی، مگس های خانگی مسافتهای دور و گسترده ای را در جست و جوی کود پرسه می زنند.چیزی حدود 11 کیلومتر. طولانی ترین مسافت ثبت شده برای یک مگس 32 کیلومتر است.

5. مگس های خانگی در کثافت زندگی می کنند.
مگس های خانگی در چیزهایی زندگی و تولید مثل میکنند که ما آنها را پست میشماریم: آشغال، مدفوع حیوانات، فاضلاب، مدفوع انسان و دیگر ماده های کثیف. موسکا دومستیکا شناخته شده ترین و رایج ترین حشره ایست که ما به عنوان مگس کثافت دسته بندی می کنیم. در مناطق روستایی و حومه شهر، مگس های خانگی در زمین هایی که غذای ماهی یا کود به عنوان بارور کننده استفاده می شود و یا در کمپوست هایی که در آنها چمن و سبزیجات فاسد هستند، فراوان یافت می شوند.

..